Wat moet je doen om je bezoeker op je website te houden?. Gebruikersvriendelijkheid is daarbij heel belangrijk. Hieronder enkele punten waar je op kunt letten.
Overzichtelijke homepage
De homepage van je website moet in één klap een aantal zaken duidelijk maken: wat voor bedrijf ben je, wat is je aanbod en waar kunnen bezoekers informatie vinden?
Geschikt voor mobiel?
Websites worden in toenemende mate via smartphones en tablets bezocht. Is je site ook voor deze apparaten geschikt?
Navigatie
Als bezoekers doorklikken naar andere pagina's, zorg er dan voor dat zij altijd kunnen zien waar zij zich in de site bevinden. Dat kan door het navigatiemenu op elke pagina terug te laten komen, met een duidelijk zichtbare home-knop. Gebruik je het logo van je bedrijf op de site? Maak dat dan aanklikbaar, en link naar de homepage. Vermijd dat bezoekers te veel moeten klikken, bijvoorbeeld om iets in je webwinkel te kopen of een reactieformulier in te vullen voor het aanvragen van meer informatie.
Vermeld naw-gegevens duidelijk zichtbaar
Je bent verplicht om de naam-, adres- en woonplaats (naw-gegevens) van je bedrijf op de site te vermelden. Ook het privacy statement, je algemene voorwaarden en disclaimer moeten makkelijk te vinden zijn. Tip: pas op met de aanduiding 'laatste wijziging'; haal die bij voorkeur weg of zorg voor regelmatige verversing.
Links weegt zwaarder dan rechts
Het menselijk oog verkent websites op een bepaalde manier. De route die het oog volgt begint linksboven, gaat dan via een aantal diagonale bewegingen naar rechts en naar beneden, en eindigt rechtsboven. Om die reden zul je niet snel een website vinden met een navigatiemenu aan de rechterkant. Neem dit in overweging als je bepaalt op welke plek je belangrijke zaken onder de aandacht wilt brengen.
Surfers lezen minder, maar scannen meer
Informatie op beeldschermen wordt anders gelezen dan tekst op papier. Bezoekers van sites scannen tekst meer dan dat ze deze echt te lezen. Dit heeft gevolgen voor de manier waarop je informatie aanbiedt. Gebruik korte alinea's (maximaal vijf schermregels) of creëer structuur door veel met tussenkopjes en witruimte te werken. Zorg er ook voor dat tekst niet over de hele breedte van het beeldscherm loopt. Dat leest zeer onprettig. Als je toch langere stukken tekst wilt gebruiken (bijvoorbeeld een checklist of de gebruiksaanwijzing van een product), bied dan de mogelijkheid deze te printen.
Test jouw website regelmatig
Een website is nooit af. Het is een dynamisch medium, dat regelmatig moet worden beoordeeld op usability, oftewel gebruiksvriendelijkheid. Laat de site beoordelen door mensen voor wie die gemaakt is: uw klanten en opdrachtgevers. Een middagje testen kan zeer nuttige informatie opleveren.
Snelheid inladen pagina
Een trage website of webshop wordt door veel internetgebruikers gezien als één van de grootste ergernissen op het internet. Bespaar dus niet op de hosting.
Contactpagina
Plaats altijd een contactpagina in het navigatiemenu en zorg ervoor dat deze vanaf iedere pagina te bereiken is.
En zo zijn er nog tal van tips om de gebruikersvriendelijkheid te verbeteren. En ook dit zal, net zoals de techniek, steeds veranderen. De doelgroep is in beweging, dus dat moet je ook met de website steeds weer zijn en blijvenmeegroeien. Free Design kan u daarbij perfect van dienst zijn.