Hoe werk een ontwerpproces dan?
- Wanneer ik een aanvraag binnen krijg, begint mijn creatieve brein al direct te werken. Woorden worden in gedachte al omgezet naar een visueel beeld.
- Als ik dan naar de klant toe ga, zijn er vele vragen die ik mijzelf stel. Wat voor bedrijf is het? Wat doen ze? Wat voor sfeer hangt daar? Wat is hun visie?
- Tijdens het gesprek kan ik goed aanvoelen wat er binnen het bedrijf speelt en wat er belangrijk voor hen is.
- De klant maakt zijn wensen en ideeën kenbaar. Bij mij ploppen er dan direct al visuele ideeën op. Tijdens dit gesprek probeer ik aan te voelen welke kant ze op willen in het design. Zo kan ik later gerichter te werk en dat bespaart tijd en geld.
- Vaak heb ik na het gesprek al ideeën. Deze noteer ik even en laat het dan weer met rust. Want eerst moet er finincieel afgestemd worden.
- Bij het maken van de offerte ga ik nog eens door het gesprek. Op basis van het gesprek maak ik een maatwerk offerte, gesplitst in de diverse onderdelen.
- Na het goedkeuren van de offerte kan ik aan de slag. Bij de eerste ontwerpronde ben ik vaak nog niet tevreden. Dan laat ik het even een paar dagen rusten. Vaak op momenten dat je het niet verwacht (s'nachts, of in de auto) komt er een idee boven drijven. Van het ene idee kom je op het andere idee en voor je het weet heb je vele, vele opties. De beste drie tot vijf ontwerpen pak ik daaruit om te presenteren.
- Bij de presentatie geef ik aan hoe ik tot de ontwerpen ben gekomen en waar de ontwerpen voor staan. De klant krijgt dan gelegenheid om zijn feedback te geven. Daarmee kan ik weer een stap maken in het ontwerpproces. Op deze manier kan ik het ontwerp verscherpen en passend maken bij de klant.
- We bespreken hoe het ontwerp toegepast moet worden en wat de voor en nadelen kunnen zijn. Op basis daarvan maken we keuzes en werken we naar het uiteindelijk ontwerp toe.
- Als het ontwerp staat is de verder uitvoering aan de beurt. Moet het gedrukt worden? Komt het op internet? Hierin geef ik graag advies, zodat het ontwerp het beste tot zijn recht komt.
- Het resultaat moet een product zijn waar de klant, maar ik ook, achter staat en trots op is. Een product wat de klant graag naar buiten wilt brengen. Dan pas ben ik tevreden!
Best een lang proces!
Zeker! Soms lijkt een ontwerp vrij simpel en eenvoudig. Maar bedenk dan dat het echt niet in een uurtje is gemaakt. Een goed ontwerp komt uit een lang proces. Hierin is bij elke beslissing (kleur, lettertype, vorm, enz...) goed overwogen of het de juiste keuze is. Immers kan een goed ontwerp dan ook jaren lang effect hebben.