Skip to main content

Schoolbaan 1, 2371 VJ Roelofarendsveen

Zelf ontwerpen of uitbesteden?

Wat is wijsheid… laat je je nieuwe logo maken door een professional of wil je liever zelf je logo ontwerpen?

Natuurlijk bespaar je geld als je zelf een nieuw logo maakt. Het tarief voor een op maat gemaakt logo kan best hoog zijn, en doe je het zelf, dan is dit bedrag toch mooi snel verdiend. Maar is het ook verstandig om je eigen logo te maken? Deze besparing uiteindelijk een stuk duurder uitvallen! Kortom, laat uw logo ontwerpen door een professional, kom naar Free Design.

Logo ontwerp programma’s
Het ontwerpen van een logo kan op verschillende manieren. Online zijn er diverse gratis programma’s te vinden om zelf logo´s te ontwerpen. Tevens kun je een logo maken met de professionele tekenprogramma’s van Adobe zoals Photoshop en Illustrator.

Photoshop en Illustrator zijn uitstekende programma´s om je eigen logo mee te ontwerpen. Het nadeel is dat deze software erg duur is en bovendien zijn deze programma´s niet makkelijk te bedienen. Indien je geen expert bent in Photoshop of Illustrator, duurt het erg lang voordat je jezelf hebt geleerd hoe je met deze software moet omgaan.

De risico’s van zelf ontwerpen
De gratis logo ontwerp programma´s die op internet worden aangeboden zijn over het algemeen niet moeilijk te bedienen. Probleem van deze programma’s is bijna altijd de lage resolutie van de bestanden waardoor je logo kwalitatief niet geschikt is voor drukwerk doeleinden.

De lage resolutie zorgt er namelijk voor dat je visitekaartjes, advertenties of flyers er niet professioneel uit zien en daarmee afbreuk doen aan het imago van jouw product of bedrijf. Een veel voorkomend probleem van dit soort logo’s is dat ze niet schaalbaar zijn. Dat wil zeggen dat als je je logo verkleint of vergroot, er direct kwaliteitsverlies ontstaat. Het lijkt alsof je logo uit zijn verband is gerukt waardoor het logo er niet meer uit ziet. Om dit probleem op te lossen moeten er alsnog kosten worden gemaakt. Op dat moment kun je je afvragen of de zogenaamde besparing achteraf een goede keuze is geweest.

Tunnelvisie
Een veel gehoord argument om zelf een logo te maken is de gedachte dat je zelf toch het beste weet welk gezicht het beste bij jouw bedrijf past. Maar klopt dit? Ben je in staat met jouw logo ontwerp het juiste gevoel en uitstraling te geven waar jouw bedrijf voor staat? Levert het de gewenste herkenbaarheid, prikkeling en signalen op bij jouw klanten?

Het komt maar al te vaak voor dat door tunnelvisie van de ondernemer het logo communicatiekracht mist. Daarom is het goed om tijdens de ontwerpfase even afstand te nemen en collega’s, vrienden of familieleden te vragen wat zij van jouw ontwerp vinden.

Wij adviseren onze klanten altijd om de verschillende logo concepten, te laten bekijken door mensen die niets met hun bedrijf te maken hebben. Herkent de buurvrouw of buurman ook wat jij wilt bereiken met het logo? Illustraties die voor jou vanzelfsprekend zijn kunnen voor een ander, dus ook voor potentiële klanten, wel eens veel minder doeltreffend zijn.

Meer informatie

Wil je meer weten bel of mail me dan voor een afspraak.