Een landingspagina is een pagina op internet waar de bezoeker terechtkomt als hij een zoekopdracht (in bijv. Google) invoert. Een landingspagina kun je ook koppelen aan een advertentie, nieuwsbrief of offline actie.
De informatie op de landingspagina moet kloppen met het product of dienst waarvoor geadverteerd wordt. Een landingspagina kan een pagina binnen de huidige website zijn, maar hij kan ook onder een heel andere domeinnaam staan.
Het doel van deze pagina?
Het doel van een landingspagina is om de bezoeker te laten weten dat hij heeft gevonden wat hij zoekt, en om de bezoeker iets te laten doen. Bijvoorbeeld: schrijf je in voor de nieuwsbrief, vul uw wincode in of bezoek onze pagina. Het is dus belangrijk om te weten waar de bezoeker naar op zoek is als hij op de landingspagina terechtkomt.
Wat is een goede landingspagina?
De landingspagina moet een goede kop hebben. De bezoeker heeft namelijk een bevestiging nodig dat hij op het goede spoor zit. Een zogeheten H1-titel is erg belangrijk. Dit is op de pagina de bovenste titel die de aandacht moet trekken van de bezoeker. Geef uw bezoeker wat hij zoekt! Zorg ervoor dat er een korte, bondige tekst staat met een aantal belangrijke, dikgedrukte woorden, zodat de tekst voor het oog scanbaar wordt. Houd de informatie die naar het doel leidt verder zo kort en duidelijk mogelijk: het is belangrijk dat de bezoeker niet te veel hoeft te denken. En verder… is het belangrijk dat in de tekst die wordt gebruikt de keywords voor zoekmachines zijn verwerkt voor een goede ranking.
De landingspagina staat, nu ben ik klaar!
Niet echt! Ga testen, meten en aanpassen. Kleine woordjes kunnen al een groot verschil maken waardoor resultaten aanzienlijk kunnen veranderen.