Mensen zijn zich niet altijd bewust van de uitstraling van hun visitekaartje. Dat bleek laatst maar weer op een netwerkbijeenkomst. Ik was in gesprek met een ambitieuze advocate. Een energieke vrouw vol enthousiasme, alles piekfijn in orde en met een professionele uitstraling. Op het moment dat ik naar haar kaartje vroeg, pakte ze haar tas, haalde daar een visitekaartje uit en begon er met een pen op te schrijven en te krassen. Op mijn vraag: ‘Waarom doe je dat?’, kreeg ik als antwoord: ‘Ja, ik vind het zo stom dat mijn naam niet voluit geschreven staat, en dat adres is niet meer geldig.’ ‘Maar waarom laat je dan geen nieuw kaartje maken?’ ‘Nou…, ik had er nog een paar over die ik op wilde maken.’
Aangezien ik een vakidioot ben, kon ik het natuurlijk niet laten om daar een opmerking over te maken. ‘Als je nou een brief schrijft naar een cliënt, je hebt hem mooi uitgeprint en gesigneerd, maar op het laatste moment kom je erachter dat er nog een foutje in staat. Kras je het dan ook nog even door voordat het op de post gaat?’ Waarop ze verschrikt antwoordde: ‘Neeeeee!’ Mijn boodschap was meteen duidelijk.
Hoe cliché ook: je kaartje is de eerste indruk die je na een gesprek achterlaat bij een (potentiële) klant. Naar een goed visitekaartje wordt gekeken, je ontvangt een compliment. En belangrijker nog, na een week weet je gesprekspartner nog wie er bij het kaartje hoort! Je verdwijnt dus niet in de prullenbak maar in het adressenbestand. De eerste punten zijn zo al gescoord, voordat je überhaupt je offerte hebt mogen maken. Het is daarom belangrijk dat jouw kaartje blijft hangen tussen de andere 20 kaartjes die je gesprekspartner heeft ontvangen.
Ik zal je alvast een tip geven. Heb je kaartjes (of ander communicatiemateriaal) met een blanco achterkant? Gebruik de bedrukte kant dan met relevante informatie. Zet alleen de informatie op je visitekaartje waar je gesprekspartner iets aan heeft, zoals adresgegevens en eventueel een reminder naar je diensten of producten. Lean and mean!
Er zijn ook visitekaartjes die de plank volledig misslaan. Een fictief voorbeeld: Notaris Bakker die een brood op zijn visitekaartje zet. Je begrijpt dat dit niet de voor een notaris wenselijke uitstraling is. Maar het gekke is, ik kom ze écht tegen, zulke kaartjes!
Dan heb je ook nog de kaartjes die qua vormgeving onderscheidend willen zijn, maar totaal de mist ingaan. Bijvoorbeeld het kaartje van een makelaar met de vormgeving van een zonvakantie. Onderscheidend is het wel, daar hoeven we geen discussie over te voeren, maar is het ook effectief? Het biedt namelijk niet de uitstraling die je bij een professionele makelaar wenst.
Wees je dan ook bewust van wat je uitstraalt met je visitekaartje/huisstijl. Wat vinden potentiële klanten en opdrachtgevers belangrijk? En hoe straal je dit uit zonder in de massa te verdwijnen? Een perfecte uitstraling: nog steeds een prachtige uitdaging voor mij om dat voor mijn klanten voor elkaar te krijgen.