Skip to main content

Schoolbaan 1, 2371 VJ Roelofarendsveen

Ben je wat je uitstraalt?

Als ondernemer bewandel je een pad. Je bent continu bezig met het verbeteren van je bedrijf of organisatie. Maar wellicht bewandel je zonder het te beseffen een pad waarbij jouw logo en huisstijl of je website niet meer zo goed passen. Weet dan dat er een paar fases zijn waarin je jouw visuele identiteit nog eens goed onder de loep kunt nemen:

  • Je start een nieuw bedrijf.
  • Je wilt een andere doelgroep aanspreken.
  • Je bedrijf komt in een groeispurt.
  • Je besluit om te gaan fuseren.
  • Je hoort vaak: ‘Oh, ik dacht dat jullie …. deden, maar dan heb ik dat helemaal mis!’


In het laatste geval is wel duidelijk dat je toe bent aan een nieuwe uitstraling, want ergens gaat er iets fout. Een voorbeeld. Laatst reed ik langs een winkel in het dorp. Het zag er een beetje verwaarloosd uit, maar ik dacht: laat ik de lokale ondernemer eens helpen door niet naar een groot winkelcentrum te gaan. Mijn verwachting was dat het een klein leuk zaakje zou zijn, met schappelijke prijzen. Maar het bleek een heel dure zaak, met exclusieve spullen. De winkel straalde duidelijk niet uit wat het te bieden had. Resultaat: ik ben toch maar naar het winkelcentrum gereden. Een foute uitstraling kan je zomaar klanten kosten. De truc is namelijk om aan het verwachtingspatroon te voldoen… en er dan nog een verrassing bij te doen, iets extra’s. Een ‘aha’-moment.

Maar goed, we hadden het over het pad dat je als ondernemer bewandelt. Het is sowieso slim af en toe eens een checklist door te lopen om te kijken of je uitstraling nog wel past bij je bedrijf of organisatie. Je kunt bijvoorbeeld een kleine enquête houden waarbij je vraagt naar de verwachtingen als ze je logo zien: Wat verwacht je aan service? Garantie tot de deur? Service als je maar genoeg betaalt, of topservice omdat het vanzelfsprekend is? En als je de resultaten van de enquête gaat wegen: Passen de antwoorden dan bij wat je wilt uitstralen? Is het de uitkomst die je had verwacht? Een voorwaarde bij een dergelijke werkwijze… wees eerlijk naar jezelf en zoek niet alleen naar het door jou gewenste antwoord.

Natuurlijk kun je niet toetsen of de antwoorden op je enquête kloppen als je zelf nog twijfelt aan waar je heen wilt. Zelf hanteer ik voor mijn opdrachtgevers daarom een checklist om erachter te komen wat hun kwaliteiten zijn:

  • In welke branche zit je? Is hier veel ruimte om je te onderscheiden?
  • Welke doelgroep wil je primair en secundair aanspreken?
  • Noem 5 woorden, die je 5 beste klanten zouden noemen als je ze om een referentie vraagt.
  • Wat is je huidige uitstraling en wat is je gewenste uitstraling?
  • Wat is de missie en wat is de visie van je bedrijf?
  • Welke passie schuilt er achter het bedrijf, welk gevoel wil je overbrengen?
  • Hoe gaat in de toekomst het bedrijf eruitzien?


Zo’n checklist is een goed hulpmiddel om je te dwingen goed na te denken over wat je wilt. Een logo, huisstijl en website moeten immers een hele tijd meegaan. Het zou zonde zijn als je over een paar jaar moet vernieuwen omdat het toch niet helemaal is geworden wat je had gewild.

Meer informatie

Wil je meer weten bel of mail me dan voor een afspraak.